Van Wyck Maastricht
Jaap van Wijck, eigenaar Van Wijck
In een paar jaar tijd bouwde Jaap van Wijck in Maastricht een sterk merk op. Zijn trendy dagzaak op de Wycker Brugstraat loopt als een trein. Gasten kunnen er de hele dag puur genieten van koffie, ontbijt, lunch, borrel en take away. Begin 2025 opende Jaap een tweede Van Wijck boven op de Sint Pietersberg. Ook daar heeft hij zijn slimme branding doorgevoerd tot in de details. Over het servies werd natuurlijk ook goed nagedacht. En wij dachten mee.
Lucien: “Jaap is niet alleen een hele goede kok, maar ook een topondernemer. In Wyck heeft hij een concept neergezet dat uniek is in Maastricht. Ik kwam met Jaap in contact vlak voordat hij het bekende eetcafé Bergrust in Sint Pieter overnam. Ook die zaak moest een Van Wijck-uitstraling krijgen. Ik vond het een eer dat hij mij vroeg om mee te denken over het servies.”
Jaap: “Lucien snapte meteen waar ik als drukbezette ondernemer behoefte aan heb. Deze tweede zaak hebben we in korte tijd opgezet. We hadden onze handen vol, dus tijd om uitgebreid te gaan winkelen was er niet. Lucien wist ongeveer wat ik zocht en is met een ruime selectie langsgekomen. Zo konden we meteen kijken wat goed stond bij de nieuwe inrichting van de zaak.”
Lucien: “We hebben vooral gezocht in de hoek van de witte, strakke borden. Jaap kookt namelijk heel kleurrijk, net als de rest van zijn team. Dat werkt niet goed op gekleurd servies. Op een wit bord komt zo’n kunstwerkje veel beter tot z’n recht. Mét logo natuurlijk, want dat zorgt voor veel gratis publiciteit op social media.”
Jaap: “In Wyck hebben we borden waar onze complete naam op staat, maar nu wilde ik het strakker. Ons merk is intussen zo bekend dat alleen een W in onze typische huisstijlletter volstaat. Mijn brandingteam heeft samen met Lucien gezocht naar de perfecte plek op het bord om die W te plaatsen. Het resultaat is heel mooi geworden.”
Lucien: “Naast de uitstraling hebben we ook meegedacht over de juiste kwaliteit. In een dagzaak met veel doorloop moet het servies tegen een stootje kunnen. Maar de borden moeten ook weer niet te zwaar zijn. Het personeel moet met veel borden tegelijk kunnen lopen.”
Jaap: “Op een drukke dag gaat een bord een keer of zes de vaatwasser in. Als je servies te goedkoop is, sneuvelt het veel te snel. Goedkoop is duurkoop. Met Lucien hebben we gezocht naar de juiste balans tussen uitstraling en kwaliteit. Dat is gelukt.”
Jaap: “De samenwerking bevalt zo goed dat we ook in onze zaak in Wyck het servies aanvullen met spullen van Lucien. Dat gaat heel simpel: ik stuur ‘m een fotootje van een bord en zeg hoeveel ik nodig heb, en hij regelt het. Geen ingewikkelde bestelformulieren en offertes. Hij houdt de regeldruk bewust zo laag mogelijk. Uiteindelijk draait het om vertrouwen. En dat hebben we in elkaar.”